C programozás a középiskolákban
A modern programozás oktatás célja, hogy releváns informatikai képzések formájában versenyképes tudást adjon át Magyarország leendő és már meglévő diákjai és munkavállalói számára.
Az informatikai képzési terület iránti igény alátámasztása
Az informatika és az IKT-iparág a nemzetgazdaságban betöltött szerepe és súlya miatt kiemelt jelentőséggel bír. A szakma nemzetközi és hazai szinten is nagymértékű mennyiségi munkaerőhiányt és minőségi problémákat jelez az informatikus-munkaerőpiacon. Az elégtelen kínálat okai a képzés oldal hiányosságaira is visszavezethetőek.
A legnagyobb hiány a programozókból van Magyarországon, legalább tízezer ilyen szakember számára áll rendelkezésre munkalehetőség.ÂÂÂÂ A C programozás középiskolákban történő bevezetésével javulhatna a műszaki egyetemi hallgatók teljesítménye, ezáltal a növekvő munkaerőhiány is jelentősen csökkenne.
A C nyelv a legtöbb ma ismert programozási nyelv alapja. Szoros kapcsolatban van a rá épülő C++, Java, C#, PHP és sok más nyelvvel. A legtöbb operációs rendszert és asztali alkalmazást ma is C/C++ nyelven írják. Megismerése annak is hasznos, aki később más programozási nyelvet szeretne használni.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség a hazai informatikus- és IT-mérnökképzés helyzetének, problémáinak, gátló tényezőinek vizsgálatára kutatást készített, amelynek főbb megállapításai alátámasztják a képzési igényt:
- A hazai informatikai munkaerő-piacon 22 000 új állás lenne betölthető. Ennek alapfeltétele a szakember-kibocsátás mennyiségi növelése és minőségi fejlesztése.
- A növekvő szakemberigényt az informatikai oktatás (elsősorban felsőoktatás) kibocsátása nem követi. A jelentkezők és felvettek száma csökken, a végzettek száma a rendkívül magas arányú lemorzsolódás miatt még jóval kevesebb. A bemenet mennyiségi és minőségi elégtelenségének okai a köznevelés problémáira vezethetők vissza.
- A középiskolások informatikaképzete téves. Amit informatikaként tanulnak, az digitális alapkompetencia; amit ezen túl informatikának vélnek, az közösségi média és játék. A jelenlegi köznevelési informatikaoktatás céljaiban, mennyiségében, tartalmában és eszközeiben nem alkalmas a felsőfokú képzés által igényelt bemeneti tudásszint átadására, sem pedig a pályaorientációra, a szakma iránti érdeklődés felkeltésére. A csökkenő óraszámok tovább gyengítik az informatikaoktatást, és ellehetetlenítik az érettségit.
- A köznevelési informatikaoktatás teljes szemléletváltása és megújítása szükséges. A középiskolában be kell vezetni a valódi informatikai tartalom (programozás) oktatását, és át kell venni a piaci alternatív oktatásban bevált gyakorlatokat, módszereket.
- A kompetencia-képzés erősítése szükséges. Az iskolák informatikai eszközellátottsága hiányos, egyenetlen, gyenge minőségű; az eszközpark gyorsan avul, a pótlás nem megoldott. A diákok saját eszközeit nem integrálja az iskolai oktatás. A közoktatásban az informatika elszigetelt tárgyként van jelen. A tanárok felkészültsége hiányos és egyenetlen.
- A felsőfokú képzéshez a középiskolai matematika- és fizikaoktatás nem adja meg a kívánt bemeneti alapot, felkészítő vagy felzárkóztató képzésre van szükség.
- A piacon igény mutatkozik rövidebb, gyakorlatorientált képzésben részesülő szakemberekre is. Az OKJ-s képzések értéke nem elismert.